// css

Matte, Åsa, Doris & Drönis på husbilsmässan i Elmia

Husbilsmässan på Elmia tillsammans med Bodil&Hjördis

Torsdag:
Årets sista! (sjukt men sant 😔) resa med husbilen gick till Jönköping där vi besökte husvagn och husbilsmässan. Vi tog ett stopp för en övernattning vid Övralid strax utanför Motala på väg ner där vi blev välkomnade med “kommaframbubbel” av goda vännerna Danne och Therese i husbilen Hjördis från @bodil_hjordis. En jättefin plats för en övernattning. Lugnt, skönt, fina omgivningar, promenadstråk och fräscha toaletter.

Fredag:
Vi sov gott och vaknade relativt tidigt pigga och taggade på att fortsätta resan, så med frukost i magen och morgonkaffet urdrucket styrde vi våra ekipage mot målet Elmia i Jönköping. Vi sladdade in ganska exakt kl 11, vilket var en väldigt bra tid, inte så många bilar före så vi kom in fort på området och hade ställt upp oss på anvisad plats inom 10 minuter. Efter 11 kaffe i solen utanför husbilarna gick vi in en runda på mässan, rekade runt lite och kollade vad som fanns var osv. Efter någon timme eller två eller kanske tre, timmarna springer ju iväg, så gick vi tillbaka till husbilarna, slog oss ner med ett glas bubbel för oss “tjejer” och öl till gubbarna och njöt i den sköna solen.

Det blev grillade hamburgare till middag innan vi gick på Oktoberfest. I år gick vi dit redan vid 19-tiden av erfarenhet från förra året då vi kom senare och det inte fanns plats inne utan vi fick stå utanför vid barbord och frysa. Det fylldes snabbt på med folk i tältet och vart efter tiden gick höjdes nivån på partysugna mässbesökare och “armkroksdans” vid bordet, “tågdans” samt allsång var snart ett faktum. Glada men trötta och nöjda med första dagen somnade vi alla innan vi lagt huvudet på kudden :-)

Lördag:
Vi vaknade tidigt så efter dusch och frukost var det dags för ytterligare några timmar i mässhallarna. Vi var där när de öppnade kl 10 och till en början var det väldigt lugnt med folk så det var skönt att kunna gå runt och titta i lugn och ro en stund. Mathias dras till de tekniska prylarna och alla häftiga lösningar medans jag gillar lite mer inredning med snyggt porslin, ljuslyktor och fina utemöbler. En bra balans mellan oss skulle jag säga :-)

Efter lunch gick Danne och Therese på föreläsning och jag och Mathias gick och “provade” husbilar. Visst finns det mycket fint men även modeller som vi inte gillar eller dras åt. Om vi nån gång ska byta husbil så har vi kommit fram till att det är en Kabe vi vill ha, Vi gillar deras layout, förvaring och att det är bra utrymme och gott om plats i köket. Hela fyra timmar spenderades inne i mässhallarna innan vi gick till husbilen och drack kaffe och käkade äppelpaj som Therese bakat, mums!! Återigen fint väder så vi njöt i solen! Efter en stödvila för en del av oss blev det återigen ett glas bubbel innan vi gick till Elmiarestaurangen där vi bokat bord till kvällen. Vi avnjöt en god tre-rättersmiddag med gott vin till det. Mätta, belåtna och nöjda med dagen somnade vi återigen innan huvudet låg på kudden :-)

Söndag:
Frukost i magen, backa ner från klossarna och sedan började vi rulla hemåt redan vid 9, skönt att komma iväg innan alla andra också ska lämna å så har vi ju en bit att åka också. Summering av helgen: Jättetrevlig mässa, mycket folk, fina husbilar och bra röj på Oktoberfesten! Men bäst av allt är ändå sällskapet, Danne och Therese, tack för en härlig helg!

Ingen vinst på Eurojackpot så ingen ny husbil fick följa med hem, men å andra sidan har vi ju Doris å henne behåller vi gärna ett bra tag till :-)

En del bilder finner du på vårt