Sammanfattning:

27 resdagar
507,9 mil
18 st Ställplatser / Campingar / Parkeringar

En del bilder finner du på vårt

instagram.com/husbilen_doris

Eller här på vårt sällskaps

Dag 20 - 14 sept

Heldag vid Gardasjön.

Se bilder på

instagram.com/husbilen_doris

[Läs mer]

Dag 18 - 12 sept

Idag drog vi vidare till Parma för att besöka staden och köpa lite delikatesser. Vi landade på en enkel ställplats utanför staden och tog sedan bussen in till centrum, vi strosade runt i värmen och besökte ett och annat vattenhål innan vi handlade på oss lite gott och tog bussen tillbaka, vi avslutade kvällen med diverse godsaker tillsammans.

Dag 17 - 11 sept

Dagens tur gick via vingården “Pellicciano” till ett stopp på ställplatsen “Time Break” för lite mer sol och bad. Lite lunch nere vid stranden, sol och bad och sedan hade vi lite tvättstuga och tog en cykeltur för att handla lite smått och gott. Avslutade kvällen på den närbelägna pizzerian.

[Läs mer]

Dag 15 - 9 sept

Färden mot Volterra gick på en del småvägar samt över en del bergspass, stoppet på den svenska vingården MonteRosola var verkligen dagens höjdpunkt, där vi blev guidade av Bengt från Olsbenning som äger vingården tillsammans med sin fru, samt provsmakade halva sortimentet. Det blev ett litet inköp av viner, olivolja samt en tvål som tillverkas på plats innan vi for vidare till campingen i Volterra. Då det hade varit en lång resdag så valde vi att äta lite hemma i husbilen och sedan umgicks vi lite innan det blev dags att ta kväller. Temperaturen sjönk ner mot 21 vilket kändes kallt då det var 30+ på kvällarna / nätterna ute vid östra kusten.

Dag 14 - 8 sept

Förmiddagen bjöd på lite mer mulet väder så vi tog cyklarna en sväng utmed havet. Det blev lite besök på någon butik samt en liten öl/drink på en trevlig beach servering. När vi kom tillbaka så sprack det upp så det fick bli ett strandbesök igen. En god lunch på samma ställe igen och så fick vi med oss en pet flaska med frissante ner till stranden. Kvällen avslutades med middag på den lokala pizzerian innan det var dags att gå hem och riva lägret och förbereda inför morgondagens färd mot Volterra.

[Läs mer]

Dag 13 - 7 sept

Vi drog en kortare sväng närmare Rimini och landade på Porto Mario som ligger precis intill stranden. Då vi kom tidigt så hann vi sola och bada i det 27 gradiga havet innan vi åt en härlig hummer pasta till lunch på en närliggande restaurang. Efter några timmar till med sol och bad så tog vi cyklarna och handlade lite, på kvällen gick vi ut och käkade på en restaurang vid stranden en bit från campingen.

Dag 10 - 4 sept

Det blev frukost på campingens restaurang innan vi blev skjutsade ner till färjorna som går till Venedig.
Det var en strålande varm dag så vi letade oss snabbt in i dom lite skuggiga gränderna och hamnade snart på ett trevligt fik lagom till 11 kaffet.
Efteråt vandrade vi runt och besökte platser för dom vanligaste sevärdheterna innan vi fann en trevlig restaurang i en trång gränd som serverade oss väldigt god mat och dryck.
Denna söndag skulle det gå en regatta utanför Venedig så en del båtar tillbaka till vår sida fick ställas in, av en ren slump lyckades någon snappa upp detta så att vi kom med en av dom sista båtarna.
Väl tillbaka så var det 38 grader i husbilen så det blev att parkera sig i skuggan och inte göra någonting ett tag.
Sedan tog vi cyklarna till en supermarket och handlade lite för att sedan avsluta kvällen med lite småplock och rester vid en av husbilarna samt ett parti skipbo innan vi bröt upp för kvällen.
Imorgon siktar vi på stranden..

[Läs mer]

Dag 09 - 3 sept

Efter en fantastisk frukost med utsikt över dom österrikiska bergen så begav vi oss till Arnoldstein och stolsliftarna som tar en upp mot “treriksröset” österrike, slovenien & italien.
En underbar tur både upp och ner som bjöd på både fantastisk utsikt samt en liten kaffe med appfelstrudel.
Sedan brände vi på rakt in i Italien och landade tillslut ute på “tarmen” Punta Sabbioni och campingen Agricampeggio Mose.
Här ska vi nu spendera 3 nätter, så imorgon blir det en heldag i Venedig.

[Läs mer]

Dag 08 - 2 sept

Vi lämnade ställplatsen Reisemobil Stellplatz Salzburg och tog sikte på Villach, vi hade spanat in en ställplats nere vid en sjö men läste kommentarerna lite noggrannare på morgonen och såg att den inte passade oss, så då fann vi en liten “bondgård” som skulle ha 15 platser så vi chansade och åkte dit.
Sista biten på vägen upp till denna ställplats var väldigt smal och spännande.
Efter lite kaffe och njutande av utsikten så tog vi cyklarna ner till byn och sjön, det tog max 3 min ner då det var kraftigt medlut hela vägen, efter lite strosande så blev det någon dryck medans vi kollade in alla motorcyklar som rullade runt i byn då det verkade bli en HD träff som skulle till och starta.

[Läs mer]

Dag 07 - 1 sept

Vi lämnade ett regnigt Wullowitz och styrde kosan mot Salzburg och ställplatsen Reisemobil Stellplatz Salzburg (€25/natt).
Vi tog cyklarna in till stan och tog en öl utmed floden, sedan fortsatte vi in mot centrum för att käka en bit och kolla in lite souvenirer.
Sedan blev den en öl till innan vi cyklade tillbaka.
Efter lite tvätt av kläder så blev det lite samkväm innan vi besökte den lokala restaurangen intill för lite middag.

[Läs mer]

Dag 06 - 31 aug

Vi startade rätt tidigt från Prag för att slippa hamna i köer på väg ut.
Vi styrde kosan mot Kutná Hora och “House of bones” eller skelett kyrkan som den även kallas.
Det var en rätt makaber känsla att se detta minnesmärke.
Vi tog en fika intill kyrkan för att sedan besöka den lokala supermarketen för att fylla på lite proviant i bilarna.
Därifrån blev det den hel del småvägar genom ett lantligt landskap innan vi hittade ut på en “stor” väg igen.
Efter en stund blev det dags att fylla upp Doris med lite diesel igen, vi fick i 71,67 liter vilket vi fick betala 19,05 kr/l för.
Sedan styrde vi ner mot České Budějovice där vi hade sett att det skulle finnas en mack där man kunde lämna tillbaka den elektroniska dosan på.
Snacka om att man blev lite förvånad när vi tillslut lyckades göra oss förstådda att vi ville lämna in våra dosor och det visade sig att vi fick tillbaka vår deposition på 2468 czk SAMT 987,64 czk av vår “kredit” på 1000 czk som vi betalade när vi hämtade ut dosan.
Vi har alltså krånglat med att skaffa och lämna tillbaka denna dosa för 12,36 czk dvs 5,31 kr
Snacka om överkomplicerat system, hade vi haft en personbil eller husbil under 3,5 ton så hade en vignette kostat oss ca 310 czk (133 kr).
När vi skulle ut från macken var det så klart bilkö delux så vi förstod att det skulle bli svårt att hålla ihop alla 3 husbilar.
Då vi redan fixat nästa “dosa” för Österrike (online) och dom andra 2 sällskapen saknade denna dosa så tog vi sikte på närmaste vägen till ställplatsen för natten, detta innebar att vi åkte genom innerstaden, och när vi kom ut till motorvägen så var det vägbygge där och motorvägen avstängd så vi fick naturligtvis en omväg.
Väl framme efter gränsen kom vi ikapp och förbi dom andra som letade ställe att fixa dosan på.
Vi möttes tillslut upp på ställplatsen där regnet gjorde sig påmint, vi umgicks i en av bilarna en stund, gick sen till varsin bil och käkade lite för att sedan avsluta kvällen tillsammans igen en stund innan vi tog kväller.

[Läs mer]

Dag 05 - 30 aug

Heldag i Prag, vi tog spårvagnen ner till Karlsbron, tog en snabb kaffe på nått hak, irrade runt och letade efter ett öl ställe från “Honest Guide”, gav upp och tog en öl bakom Týnkyrkan istället.
Strosade runt lite mer och tog sedan en lunch på U Fleku.
Vissa av oss tog en siesta hemma på ställplatsen och sedan avslutade vi kvällen på den lokala restaurangen i närheten.

[Läs mer]

Dag 04 - 29 aug

Vi lämnade ställplatsen i Tyskland tidigt på morgonen, tog en 11 kaffe på en rastplats efter vägen.
När vi rullat över gränsen så kom vi efter några km till en rastplats där man kunde införskaffa den elektroniska dosa man behöver för att åka i Tjeckien med bil över 3,5 ton.
Dosan kostade 3468 czk varav 1000 czk var själva krediten som man förbetalade och skulle räcka till ca 900km.
Resten ska vara en deposition som man ska få tillbaka när man lämnar tillbaka dosan.
När vi kom in i Prag hamnade vi i en bilkö den sista biten vilket tog över 1 timme extra.
Väl på plats fick vi 3 platser bredvid varandra och här ska vi hu spendera 2 nätter.

[Läs mer]

Dag 01 - 26 aug

Resan startade hemma i Avesta, ett lunchstopp i Mariebergs galleria för att sedan landa på en parkering bakom turistinformationen i Hjo.
Där slöt 1 av 2 sällskap upp och middag inmundigades på hamnkrogen i Hjo.
Efter det tog vi en promenad till Bier Garten för en liten kvälls öl.